Masjid Besi / Masjid Kaca @Putrajaya

>> 7.14.2010

Masjid besi @Putrajaya

Masjid besi @Putrajaya

Masjid ini dibina dengan rekabentuk yang me'nangkap' sebanyak-banyak angin yang sepatutnya bertiup masuk ke ruang dewan utama sembahyang. Ia adalah senibina masjid dengan kebergantungan pengudaraan semulajadi, tanpa pendingin hawa.

Masjid besi @Putrajaya

Dibina bersebelahan dengan Tasik Putrajaya, angin yang bertiup adalah penyejuk jemaah di sini. Bahagian tepi masjid juga tidak berhadang secara kesluruhan. Anda boleh menikmati pemandangan luar dari bahagian dalam masjid seperti anda boleh lihat melalui gambar-gambar di atas

Masjid besi @Putrajaya

Masjid besi @Putrajaya

Senibina dalaman masjid nya seindah masjid-masjid utama di negara. Dengan ukiran nya yang tersendiri, nyata ia seindah masjid-masjid lain yang terdapat di Malaysia. Ruang sembahyang nya luas. Bahagian atasnya tidak pernah lagi saya lihat digunakan sepanjang saya di sana untuk mengerjakan sembahyang jumaat.

Masjid besi @Putrajaya

Masjid Besi - Putrajaya

Dari Masjid, ianya bersambung dengan bangunan sebelah yang mempunyai gerbang era milenium yang saya tidak pasti apa namanya. Akan saya kongsi di entri yang akan datang

Masjid Besi - Putrajaya

Masjid Besi - Putrajaya

Ruang parking nya bertingkat-tingkat. Ruang wudhuk dan tandasnya begitu luas dan dijaga kebersihannya di tahap optimum. Ruang tandas nya seperti tandas hotel bertaraf 5 bintang.Selesa sekali dan sudah pasti ada untuk lelaki dan jemaah wanita.

Saya hanya berkesempatan untuk mengambil gambar masjid ini dari dalam sahaja ketika menunaikan maghrib jemaah di sana. Ada masa saya akan ambil gambar keseluruhan bahagian masjid ni. Oh ya..dan gambar-gambar ini juga tidak diedit..=]

5 comments:

Masy July 14, 2010 at 4:24 PM  

niceeee...

dan2 tukau gantinama 'saya'.. seswai la dgn entry masjid. heheh

Efendi July 14, 2010 at 5:07 PM  

kih kih..mekasih atas komen saudari

pangak July 15, 2010 at 7:40 AM  

menarik gambo2 ko nie, mmg dlm masjid leh amek gambo ker?

HEMY July 15, 2010 at 11:15 AM  

aku amek je..tk pakai flash..orang tak kisah la kot..aku siap amek depan pak guard lagi..shutter speed pn silent sound kan

TOLANIC July 16, 2010 at 4:24 PM  

I went to this mosque several times already. The design is very beautiful and the place is peaceful. =)

Post a Comment

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP